Tandplejen i Randers: Hvad skal vi gøre?

Over 2.000 spildte timer på et år. Det viser en opgørelse fra 2016 hos Tandplejen i Randers, og årsagen er udeblivelser fra aftalte tider. Det er et landsdækkende problem i den kommunale tandpleje, og i Randers Kommune er udeblivelsesprocenten cirka 9 procent på trods af en masse forskellige tiltag, der skal få forældre og de unge til at overholde aftalerne. Nu beder Tandplejen i Randers borgerne om hjælp med spørgsmålet: Hvad kan vi gøre bedre?

01. september 2017 - Oprettet af Marie Have Qvist

Der er efterhånden en udbredt enighed om, at løftede pegefingre ikke virker, men nogen gange har Tandplejen i Randers lyst til bare at slå opgivende ud med armene og sige ”Så kom dog til de tider, du har aftalt med Tandplejen!”.

Over 5.000 børn og unge mødte ikke op til den aftalte tid med Tandplejen i Randers i løbet af 2016. Det svarer til cirka ni procent af aftalerne og over 2.000 spildte arbejdstimer for personalet.

”Den spildte tid kunne anvendes meget mere konstruktivt – 2.000 timer kan omregnes til for eksempel 4.000 undersøgelser, 8.000 tandbørsteinstruktioner eller 4.000 tandrensninger. Timerne svarer også til en den årlige arbejdstid for en tandlæge eller tandplejer og tilhørende hjælpepersonale, og jeg så gerne, at vi kunne anvende den arbejdskraft til forebyggelse i stedet for spildtid,” udtaler Lars Høvenhoff, leder af Tandplejen i Randers.

Et landsdækkende problem

Ifølge ATO, som er de Ansatte Tandlægers Organisation, så findes der ikke en kommune i Danmark, der ikke har problemer med udeblivelser. Ifølge tal, som organisationen sporadisk har fået oplyst, svinger udeblivelsesprocenten på landsplan mellem cirka 4 procent, når det går bedst, og helt op til 19 procent, når det går dårligst.

”Der er flere sider af problemet – på den ene side har vi en opsøgende forpligtelse overfør børnene, og på den anden side trækker udeblivelserne mange ressourcer fra Tandplejen,” Birgitte Sindrup, formand for ATO.

Hun fortæller, at temaet jævnligt bliver taget op i forskellige fora inden for tandpleje, hvor fagfolk erfaringsudveksler og arbejder på innovative løsninger af problemet.

”Hvis vi kunne få løst problemet med udeblivelser fra aftaler hos Tandplejen, så kunne vi hæve serviceniveauet i den kommunale tandpleje – for eksempel ved at lave mere forebyggelse og afkorte ventetider,” understreger Birgitte Sindrup.

Det blev bedre, men …

I Randers er det lykkedes at reducere antallet af udeblivelser med forskellige tiltag i de forløbne år. Blandt andet indførte Tandplejen som nogle af de første i Danmark påmindelser ved sms allerede i 2005, og i foråret 2015 blev der oprettet et digitalt bookingsystem, så unge og forældre til børn i den kommunale tandpleje selv kan gå ind og vælge den tid, der passer bedst ind i kalenderen. Det hjalp også på udeblivelserne i starten, men det har desværre ikke løst problemet.

”Blandt dem, der booker selv, er udeblivelsesprocenten nede under fire procent; altså en halvering i forhold til gennemsnittet og et meget flot resultat. Nu arbejder vi på at få løftet det antal, der booker selv fra de nuværende 50 procent til gerne 75 procent. Vi håber, det kan lade sig gøre, når vi får en app, der gør bookingsystemet meget nemmere at tilgå,” fortæller Lars Høvenhoff.

”Den største udfordring er en mindre gruppe, som typisk også er dem med det største behov for hjælp. Her bruger vi rigtig meget tid på at skrive og ringe til forældre og opsøge på skolerne for at få børnene og de unge mennesker til at overholde deres tider – uden den store effekt,” siger Lars Høvenhoff.

Søger hjælp hos borgerne

Tandplejen i Randers ønsker nu at bruge alternative metoder til kampen mod tidsspilde.

”Vi har overvejet, om vi skulle overbooke tandlægernes og tandplejernes kalendere, men det kunne resultere i stresset personale og utilfredshed med ventetider. Vi kunne også tage konsekvensen og afbryde behandlinger, hvis man udebliver, men det harmonerer bestemt ikke med vores værdier og mål om at hjælpe alle med behov for tandbehandlinger,” fortæller Lars Høvenhoff.

”Vores bedste idé lige nu er at spørge borgerne, hvad de gerne vil have, vi skal gøre for dem, så de får lettere ved at overholde deres tider ved Tandplejen. Vi inviterer et antal borgere, som før er udeblevet fra en aftale, til at blive medlem af et panel, vi kan sparre med. Derudover vil gerne høre fra andre, der kan fortælle om, hvad der kan hjælpe dem til at overholde tiden,” siger lederen af Tandplejen.

Man kan kontakte Tandplejen på mail l.hoff@randers.dk. Forslagene bliver gennemgået af Tandplejens Administrationsgruppe og forhåbentlig giver det anledning til nye tiltag. De tre bedste forslag bliver belønnet med præmier.