Elever er vilde med skovskole

Eleverne i 2. A. på Munkholmskolen i Stevnstrup skifter hver mandag klasselokalet ud med en skoledag under trækronerne i skoven. Her bruger de deres kroppe og sanser til at lære matematik, engelsk og naturfag. Skovskolen ruller hele skoleåret, og det er eleverne ovenud tilfredse med:

Eleverne cykler hver mandag hele året rundt til Faldbro Skov og får undervisning under trækronerne.

25. september 2017 - Oprettet af Britt Møller

”Jeg kan bedst at gå i skole ude i skoven, for så kan vi rokke på en træstamme i stedet for at sidde på en stol, mens vi lærer noget,” siger Noah Grønholdt Møller fra 2. A. på Munkholmskolen.

Han bakkes op af sin klassekammerat Marie-Louise Tromholt Krogh:

”Det er dejligt at starte ugen med at gå i skole i skoven. Jeg glæder mig også til, når vi skal cykle herud i snevejr.”

Anderledes læring

Undervisningen af eleverne i 2. A. på Munkholmskolen er flyttet ud under åben himmel én dag om ugen hele året rundt:

”Den nye skolereform lægger op til, at vi bruger det omkringliggende samfund. Derfor lå det lige til højrebenet at flytte klasselokalet ud i en nærliggende skov, så børnene kan tilegne sig viden om fagene på en anderledes måde.  Her får de mulighed for at lære, mens de bevæger kroppen og bruger alle deres sanser,”  fortæller Anni Andersen, lærer på Munkholmskolen.

Trafiksikre elever

Eleverne i 2. A cykler i samlet flok frem og tilbage til undervisningen i skoven, selv om de endnu ikke har bestået en cyklistprøve:

”Cykelturene giver fysiske udfordringer og masser af motion, når de cykler op og ned ad bakker og træder i pedalerne på ujævnt underlag. Derudover giver cykelturene eleverne erfaring i at begå sig i trafikken, og de lærer trafikregler i en tidlig alder,” siger Anni Andersen. 

Mere trivsel

Udover klasselærer Anni Andersen er pædagogmedhjælper Gitte Unnerup fra skolens SFO altid med klassen i skoven.

”Eleverne kan mærke, at der er masser af plads til at udfolde sig på i skoven. Det betyder, at de har færre konflikter med hinanden. Desuden oplever jeg, at de knytter kontakter til børn, som de normalt ikke er sammen med, når de opholder sig i skolen. Det er positivt for trivslen i klassen,”  siger Gitte Unnerup.