Danish Crown bygger fabrik i Kina: Skibet er ladet med grise og goodwill

Danish Crown lever af at slagte grise og sælge så stor en del af grisen som muligt til så høj en pris som muligt. Derfor er det kinesiske marked ekstremt interessant for koncernen, der har hovedsæde i Paderup. Søren Thinggaard er vice president i Danish Crowns eksportafdeling, hvor de har besluttet, at kineserne skal have mulighed for at købe detailpakket, dansk grisekød, pølser og bacon fra en ny fabrik i nærheden af Shanghai

28. august 2017 - Oprettet af Peder Rasmussen

Om seks måneder tager Danish Crown første spadestik til koncernens første fabrik i Kina. Det betyder, at kineserne i fremtiden kan købe dansk, detailpakket grisekød og specialprodukter i butikkerne. Vice President i Danish Crowns eksportafdeling Søren Tinggaard er ansvarlig for projektet og han har været med til at fostre ideen om at åbne fabrikken i Pinghu, som ligger ca 100 km sydvest for Shanghai. Han tror på mulighederne i Kina:

”Det kinesiske marked er ikke nogen ny ting mere. Mængdemæssigt er det allerede i dag vores største marked, og så er det lidt et hjertebarn for mig, for jeg var en af de første her, der begyndte at sige ”Jeg tror faktisk, at det her bliver stort.” Set i bakspejlet er det fantastisk at tænke på, men der var var seriøst folk, der for få år siden ikke troede på, at Kina kunne være et interessant marked for os. Men middelklassen buldrer frem derude og det går ufattelig stærkt,” siger Søren Tinggaard.

Den nye fabrik ligger i byen Pinghu, som netop har haft en delegation på besøg i Randers, hvor der foruden et besøg hos Danish Crown også blev knyttet tættere bånd imellem de to byer. Pinghu ligger ved Hangzhou-bugten ca 100 km fra Kinas næststørste by Shanghai og med flere millionbyer indenfor rækkevidde, fortæller Søren Tinggaard:

”Indenfor halvanden times distributionstid fra fabrikken har vi 80 mio. forbrugere, så der er et virkeligt stort potentiale i det her. Vi kender ikke til andre, som er i gang med noget lignende endnu, men det skal nok komme. Lige nu er vi langt fremme i processen i forhold til konkurrenterne, så vi kommer, i hvert fald i starten, til at kunne spise nogle pæne markedsandele. Vi tror på, at vi kommer til at lave rigtig, rigtig meget af det her.”

Kina er noget særligt

Det kinesiske marked er vigtigt for Danish Crown, fordi forbrugerne i Kina efterspørger en lang række produkter, som stort set ingen andre forbrugere i verden er interesserede i, fortæller Søren Tinggaard:

”Det vi gør i Danish Crown – og som vi er rigtig, rigtig gode til – er, at vi tager en gris, og så splitter vi den ad i alle mulige delstykker og så flytter vi dem hen til de markeder, der vil give den bedste pris. Fx sælger vi over 80 procent af vores spareribs til USA og langt de fleste af vores mørbrader sælger vi på det svenske marked. I Kina har de en stor præference for brusk og ben. Så vi sælger hoveder, ører, tæer og haler. Kineserne vil betale en langt, langt højere pris for de her varer, end man vil andre steder. Ørerne sælger vi fx indimellem for helt op til 40 kroner pr kilo – det er mere end en mørbrad. Der er ikke andre i verden, der har den præference, så derfor er Kina et ufattelig vigtigt marked for os.”

Husk at spille efter de lokale regler

Når man bevæger sig ud på det internationale marked, er det vigtigt at man kender de spilleregler, som gør sig gældende der, hvor man gerne vil lave forretninger. Mange ting er universelle og gælder i hele verden, men ofte er det alligevel en god idé, at sætte sig ind i hvordan tingene kører, pointerer Søren Tinggaard:

”Det er utrolig vigtigt med gode, personlige relationer, når man vil lave forretninger i Kina. Goodwill og gode personlige relationer er uvurderlige fx hos myndighederne indenfor havne og import. Den dag hvor vi har en container, hvor der er lavet en lillebitte fejl i vores dokumenter, der er det altså vigtigt, at man har en personlig kontakt, som jeg kan få fat i ved at gribe knoglen.”

Ifølge Søren Tinggaard er kulturen indenfor både business og politik i Kina meget anderledes end den er i Danmark. I Kina handler det stadig meget om de klassiske dyder – i hvert fald på overfladen.

”Det her med goodwill er bare så ekstremt vigtigt, for alle kinesere har en underlæggende dagsorden om, at man skal kunne tale sammen om tingene, uden altid at gå via de officielle kanaler, hvor det hele kan være meget, meget firkantet og lige efter bogen. Du kan selvfølgelig ikke få noget helt umuligt igennem, ved at snakke med dit netværk, men du kan godt bane vejen på den måde. Sådan fungerer det bare, og det ved alle kinesere. Hvis man ikke spiller det spil, så kan man ikke operere i Kina,” slutter Søren Tinggaard.

Randers Kommunes samarbejde med Pinghu

Randers Kommune har før sommerferien indgået en partnerskabsaftale med Pinghu, der skal understøtte vidensudveksling mellem de to kommuner og særligt forretningsmæssige relationer mellem virksomheder i de to kommuner. I forbindelse med den kinesiske delegations besøg på Randers Rådhus blev der desuden tid til besøg hos Randers Havn samt Danish Crowns hovedsæde og det store slagteri i Horsens.

Randers Kommune er blevet inviteret til Pinghu i 2017, men det er ikke muligt at gennemfør besøget i år. Der arbejdes i stedet på at besøge Pinghu i løbet af 2018, og interesserede virksomheder, der ønsker at arbejde med det kinesiske marked, er velkommen til at kontakte Erhvervs- og udviklingsafdelingen i Randers Kommune.

 Randers Kommune har allerede et kinesisk samarbejde med Changzhou. Byerne Changzhou og Pinghu er begge beliggende i oplandet til Shanghai, og er en del af det kinesiske vækstcenter.