Fernisering på Skolen for alle

Alle folkeskoler i Randers Kommune viser nu hver deres bud på, hvordan skolen sikrer plads til alle elever. Det sker som led i en fælles strategi for alle skoler. Torsdag eftermiddag var der fernisering på 23 plakater, der beskriver fremtidens strategi på de enkelte skoler i Randers.

08. juni 2017 - Oprettet af Kenneth Sørensen

Hvordan får vi en folkeskole for alle, hvor den enkelte elev har de bedste betingelser for at blive så dygtig som overhovedet muligt? Det brede spørgsmål har været omdrejningspunktet for en proces, hvor lærere, pædagoger og ledere på folkeskolerne i Randers Kommune har deltaget sammen med både forældre og elever.

Processen blev sat i gang i november 2016 af skolechef Henrik Johansen på fire temamøder med repræsentanter fra skolebestyrelser, elevråd, personale og ledelse fra alle kommunens folkeskoler. Efterfølgende er der arbejdet videre på møder og workshops på de enkelte folkeskoler i hele kommunen. Oplægget forud for processen lød på at finde frem til en skole for alle, en skole hvor alle børn kan lykkes, en skole med fokus på fravær og trivsel, en skole der skal se på helheden og have et godt forældresamarbejde.

Resultatet af arbejdet er blevet til en strategi, som blev præsenteret ved en fernisering torsdag den 8. juni 2017   Strategien bliver formidlet visuelt som 23 forskellige plakater. Der er både en overordnet strategi og en strategi for den enkelte skole.

”Alle kommunens skoler har vist et stort engagement i hele processen, hvor er det stærkt.  Vore fokus har processen igennem lagt på fællesskab og kvaliteten af fællesskabet. Det er nemlig en af de vigtige forudsætninger for god læring. Nu har vi så fået nogle forskellige bud på, hvordan vi skaber det gode fællesskab - hent inspiration i plakaterne, ” lød budskabet fra skolechef Henrik Johansen til personalet på kommunens skoler under torsdagens præsentation. Herefter gik de fremmødte rundt for se på de forskellige strategier til at fremme fællesskabet.

På Rismølleskolen har elevrådet været med til at udarbejde strategien. En af vejene til et større fællesskab er at udskolingsklasserne snakker mere sammen. Der skal være flere fælles aktiviteter for 7.-9. klasserne, mener skolens elevrådsformand Rasmus Vinther. Han er begejstret for at elevrådet har været involveret i processen med at udforme den nye strategi.       

Efter torsdagens præsentation går forvaltningen og skolerne igang med at få den nye strategi ført ud i livet. Meningen er blandt andet at skolerne skal inspirere hinanden med de gode eksempler.