Børn er vilde med naturfag i kreativ indpakning

For cirka 1.000 elever i Randers Kommunes 5.-6. klasser har skolefaget natur/teknologi fået helt nye dimensioner i de forløbne måneder, hvor de har deltaget i det landsdækkende Naturfagsmaraton. Forløbet bliver afsluttet med konkurrencer d. 27. og 28. februar 2017, hvor eleverne fremviser nye opfindelser som kunstige ben og hjælpemidler til ældre.

28. februar 2017 - Oprettet af Marie Have Qvist

Dronningborghallen i Randers er for en gangs skyld ryddet for sportsudøvere, og i stedet er den store hal fyldt op med pudsige opfindelser, skolebørn og en HTX-klasse fra Tradium. Koncentrationen er til at tage at føle på, når eleverne tester de genstande, de har fremstillet i forbindelse med deres deltagelse i naturfagsmaraton 2017.

”Vi oplever, at eleverne blomstrer op, når de får lov til at prøve en ny undervisningsform, hvor man arbejder tværfagligt og får lov til at bruge hænderne. De får også indblik i den naturfaglige arbejdsmetode, hvor det er helt okay at fejle,” siger Simon Boller, konsulent ved Naturvidenskabernes Hus.

Eleverne har i forløbet kunne vælge sig ind på ti forskellige spor, og de har derfor fået viden inden for forskellige områder af faget. Den viden deler de med hinanden på konkurrencedagene i Dronningborghallen, når der er klassestafetter med spørgsmål inden for de forskellige kategorier.

Som noget nyt er det ikke lærerne på skolerne, der dømmer i konkurrencerne, men derimod en HTX-klasse fra Tradium i Randers. De har sat sig ind i de forskellige udfordringer og diskuteret løsningsforslag på opgaverne som forberedelse til dommeropgaven.

Sjovere end almindelig undervisning

Et af formålene med Naturfagsmaraton er, at eleverne skal motiveres med nye arbejdsformer og dermed få forstærket interessen for faget. Og at dømme ud fra aktivitets- og støjniveauet i Dronningborghallen, har eleverne en fest med at afprøve deres nye opfindelser.

”Det har været meget sjovere end den almindelige undervisning,” siger Tobias Nielsen fra 6.a på Vestervangsskolen, som netop med sin gruppe har fremvist et bud på et kunstige ben, der kan sparke til en bold med egen kraft.

Gruppen tegnede først stativet og tømrede det herefter sammen hjemme hos Tobias’ far, hvor de også testede opfindelsen.

”Den blev bedre, end vi troede – vi blev overrasket over, hvor langt vi faktisk kan skyde en bold med den,” siger 12-årige Mark Olsen.

”Vi er ret imponeret over de ting, børnene har opfundet – det er meget i stil med de løsninger, vi selv kom frem til, da vi diskuterede opgaverne,” fortæller en af dommerne i sparkekonkurrencen, Markus Andersen fra 1.c på HTX, Tradium.  


Tobias Nielsen og Mark Olsen fra 6.a på Vestervangsskolen med deres konstruktion af et kunstigt ben, der kan sparke til en bold med egen kraft.

Samfundsorienterede opgaver

Nogle af opgaverne i Naturfagsmaraton har også et vigtigt samfundsorienteret perspektiv. Eleverne har blandt andet haft til opgave at designe et hjælpemiddel, som ældre kan bruge til at løfte puder og bolde op fra gulvet.

”Når eleverne skal teste deres opfindelse får de et indblik i, hvor invaliderende det faktisk kan være at gå med rollator og sidde i kørestol,” forklarer Simon Boller, konsulent ved Naturvidenskabernes Hus.

Dommerne fra 1.c på HTX på Tradium giver i denne konkurrence point efter, hvor mange genstande eleverne kan samle op med deres opfindelse. Det giver minus, hvis man bøjer sig ned, og det giver bonus, hvis man er klædt ud – det må jo også gerne være sjovt at gå i skole.

”Det er spændende at opleve den kreativitet, eleverne har lagt bag opfindelserne. Og det er sjovt at se så meget forskelligt, de kommer med,” siger Katrine Fuglsang fra 1.c på HTX, Traduim.


Eleverne får indblik i, hvor invaliderende det kan være at sidde i en kørestol.