Tilfredshed blandt frivillige på ældreområdet

Mange borgere i Randers Kommune spreder glæde og gavn ved deres frivillige arbejde på ældreområdet, og nu viser en ny undersøgelse fra Område Vest, at de frivillige selv stortrives med at udføre opgaverne.

04. januar 2017 - Oprettet af Marie Have Qvist

”Vi vil gerne sikre, at de frivillige trives med deres opgaver og rammerne omkring dem, og derfor har vi med et års mellemrum gennemført en tilfredshedsundersøgelse for at finde ud af, hvad vi eventuelt kan gøre bedre,” siger frivilligkoordinator i Område Vest, Birgitte Saksø.

Undersøgelsen for 2016 viser en stigning i tilfredsheden, som allerede var høj ved forrige undersøgelse i 2015. 96 procent af de frivillige anfører, at de har en god oplevelse, hver gang de kommer det på det center, de er tilknyttet, og 98 procent vil anbefale frivilligt arbejde til andre.

Samtlige deltagere i undersøgelsen svarer, at de trives med at være frivillige, og det er en stigning fra forrige undersøgelses 97,4 procent til imponerende 100 procent.

”Det betyder meget for os, at vi kan give de frivillige en god oplevelse ved at komme på vores ældrecentre. De gør en fantastisk indsats og spreder masser af liv og glæde omkring vores ældre borgere,” siger Birgitte Saksø.

Randers Kommunes ældreområde er organisatorisk delt op i Nord, Syd og Vest. Spørgeskemaet til undersøgelsen blev omdelt til de 94 frivillige på ældrecentrene i Område Vest, og 46 af de frivillige deltog i undersøgelsen. Der er ikke lavet undersøgelser blandt de frivillige i Område Nord og Syd.

Frivilligguider giver ro

De frivillige udtrykker blandt andet øget tilfredshed med information om opgaverne, de kan udføre som frivillige, og så er de glade for at have en kontaktperson på centrene.

”En del af æren kan tilskrives vores frivilligguider, som til daglig arbejder på ældrecentrene og derfor har fingeren i bolledejen og er informeret om nye tiltag i huset. Det giver de frivillige en fast kontaktperson, som kender beboerne og kan hjælpe med at sætte aktiviteter i gang,” siger frivilligkoordinator Birgitte Saksø.

Undersøgelsen viser, at der i 2016 er 35 procent flere frivillige, der har en kontaktperson sammenlignet med 2015, og det betyder noget for de frivillige:

”Frivilligguiden i Terneparken har fået vores program for aktiviteter og kan derfor gøre beboere og personale opmærksom på, at der foregår noget en eftermiddag eller aften, og hele efteråret 2016 har der gennemgående været langt flere deltagere end før. Hun sætter sig også roligt ned og er til stede under hele arrangementet, ligesom hun tager affære, hvis der er noget under udvikling. Det betyder ro,” siger Edith Høyer, formand for aktivitetsudvalget på Terneparken.