Studerende hjælper tandplejen i Randers

En gruppe studerende fra uddannelsen IT-ledelse på Aalborg Universitet har samarbejdet med Tandplejen i Randers Kommune i forbindelse med en projekteksamen på 7. semester. De studerende har analyseret Tandplejens digitale bookingsystem, og medarbejderne i Tandplejen føler sig nu bedre rustet til at gå i gang med udviklingen af en app til bookingsystemet.

10. januar 2017 - Oprettet af Marie Have Qvist

”Jeg er meget glad for, at vi har fået jeres input, inden vi går i gang med at udvikle en app til bookingsystemet i samarbejde med vores leverandør,,” siger Lars Høvenhoff, leder af Tandplejen i Randers Kommune.

Cheftandlægen og en gruppe andre medarbejdere fra Tandplejen sidder sammen med en flok studerende fra uddannelsen IT-ledelse på Aalborg Universitet, som netop har præsenteret det endelige resultat af deres undersøgelse af Tandplejens bookingsystem.

”Det har været meget givende at arbejde sammen med de unge mennesker, og vi har fået en ny indsigt i de processer, man skal igennem, når man går i gang med et stort digitalt projekt,” siger Lars Høvenhoff.

De studerende er netop blevet eksamineret på baggrund af case-rapporten om Tandplejens bookingsystem, og hele holdet blev belønnet med et flot 10-tal. Der er altså tale om en klassisk win-win situation for Tandplejen og de studerende.

Lettere for forældrene

Bookingsystemet blev lanceret i starten af 2016, og i årets sidste måneder blev cirka 40 procent af de bookinger, forældrene selv kan lave, foretaget digitalt. Hos tandplejen håber de på, at tallet stiger, når bookingen kan foretages via en app.

”Vi håber at kunne lancere app’en inden sommerferien 2017, og det giver forhåbentlig endnu flere forældre lyst til at bruge vores digitale platform til både booking af tider og orientering om barnets tandpleje,” siger leder af Tandplejen, Lars Høvenhoff.

Som forælder kan man nemlig også læse sit barns tandlægejournal i bookingsystemet, og de studerende fra Aalborg Universitet kom i den forbindelse med input til, hvordan fagsproget kunne gøres mere letlæseligt for forældrene.

”Vi har hele tiden haft fokus på, at journalerne skulle være til at forstå for forældrene, og vi er meget taknemmelige for at få sat spotlight på, hvordan vi kan gøre det endnu bedre,” siger Lars Høvenhoff. 

Se bookingsystemet her