Sådan lykkes du med dit rygestop

Det er et kendt nytårsforsæt at beslutte sig for at kvitte smøgerne, og på Randers Sundhedscenter står et team af fagfolk klar til at hjælpe. Her får du desuden rygestoprådgivernes bedste råd til at lykkes med rygestoppet.

05. januar 2017 - Oprettet af Marie Have Qvist

Over halvdelen af rygere i Danmark har et ønske om at droppe cigaretterne til fordel for et sundere liv med ren luft i lungerne, og mange mennesker bruger det symbolske i årsskiftet til at gøre et helhjertet forsøg på at blive røgfri.

Det er dog ganske få mennesker, der bare kan lægge smøgerne på hylden fra den ene dag til den anden, og derfor står medarbejderne i Randers Sundhedscenter klar med forskellige muligheder for rygestophold og rådgivning.

”Vi starter hele tiden nye rygestophold, og vi krydrer dem med forskellige tiltag, som vi har gode erfaringer med. I maj har vi opstart af det populære ”rygestop i det fri”, og til juni gentager vi succesen med ”kvit og fit” for mænd,” fortæller rygestoprådgiver Janni Watson.

Man kan altid få hjælp til rygestop på Randers Sundhedscenter. Der er mulighed for at tilmelde sig forskellige hold og få individuel vejledning. Man kan også komme i gang ved at sende en SMS med teksten ”rygestop” til 1910 – så bliver man ringet op af en rygestoprådgiver, der kan vejlede om de forskellige muligheder.

Janni Watson og hendes kolleger har desuden disse fem råd til mennesker, der ønsker at blive røgfri.

1. Motivation og timing

Det er svært – for ikke at sige umuligt – at kvitte smøgerne, hvis motivationen ikke er der. Men når du begynder at blive irriteret over din rygning og kan se fordelene ved at stoppe, så er tidspunktet ved at være rigtigt. Og når lysten til at stoppe bliver større end lysten til at ryge, så er du helt klar til at vælge et tidspunkt og en metode til at forsøge dig med et rygestop.

2. Forbered dig

Hvis du vil øge chancerne for at lykkes med dit rygestop, så er det nyttigt at forberede dig, før du går i gang. Du kan blandt andet tænke over, hvad du egentlig bruger cigaretterne til. Giver de dig ro, et socialt fællesskab, bruger du dem til trøst eller fordi du har behov for en pause? Når du har fundet årsagen til din rygning, er det lettere at arbejde med rygetoppet.

3. Rådgivning og nikotinerstatning

Rygestoprådgivning og nikotinerstatning er to meget effektive midler til at blive røgfri. Der er masser af forskellige muligheder for rygestoprådgivning på Randers Sundhedscenter og på nettet. Det handler bare om at finde det, der passer bedst til dig. Nogen mennesker er bekymrede for at skabe en ny afhængighed i nikotinerstatningen, men også her er der hjælp at hente på Randers Sundhedscenter, der tilbyder hold med fokus på udtrapning af nikotinerstatning i løbet af foråret 2017.

4. Knæk koden

Alle kan blive røgfri, men der er meget individuelt, hvilken rygestopform der virker for den enkelte. Det tager også ofte 5-8 forsøg at blive røgfri, så fortvivl ikke, hvis du ikke knækker koden i første omgang. Prøv forskelligt og find ud af, hvad der virker for dig.

5. Bare gør det

Selvom det hjælper at være godt motiveret og planlægge et rygestop, så findes den perfekte dag til et rygestop ikke nødvendigvis. Når du har taget beslutningen, så spring ud i det og gør forsøget. Det værste, der kan ske, er, at det ikke lykkes denne gang. Husk i den sammenhæng, at de forsøg, der ikke endte med at du blev helt røgfri, ikke er spildte! Du har fået masser af erfaring med dig og ved, hvad skal du have mere fokus på i dit næste forsøg på at blive røgfri.

Læs mere om rygestop i Randers Sundhedscenter