Elever tester beton på lokal virksomhed

Fårup Skole og Fårup Beton har indgået samarbejde om undervisningen af elever. Hjemme på skolen lærer eleverne, hvordan man støber beton, og hvad man kan bruge materialet til. Imens de på et besøg hos virksomheden får testet deres produkt og får mere viden om, hvad en virksomhed er for en størrelse.

Billedtekst: Fårups 8. klasser holder øje med styrken på den beton, som de selv har fået lov til at støbe. I apparatet til venstre bliver betonklodserne udsat for et hårdt tryk. Foto: Randers Kommune.

14. marts 2016 - Oprettet af Kenneth Sørensen

Formålet med samarbejdet er at lære de ældste elever om livet på en fabrik, for at ruste dem til deres eget valg af karriere og uddannelse. Samtidig er samarbejdet med Fårup Beton et eksempel på, hvordan virksomheder og det lokale liv omkring skolen i øvrige kan medvirke i undervisningen.

Mandag den 14. marts 2016 var det elever fra Fårup Skoles 8. klasser, der var besøg på Fårup Beton.

Besøget var et led i den landsdækkende kampagne ’Kloge Hænder’, som skal åbne unges øjne for, at erhvervsuddannelserne er et attraktivt alternativ til gymnasiet samt et solidt trinbræt til mange videregående uddannelser. Imens den landsdækkende kampagne-dag finder sted onsdag den 16. marts, havde eleverne fra Fårup fået lov til at tyvstarte kampagnen et par dage tidligere.

”Det har været et spædende besøg. Vi har set mange nye ting,” fortæller elev fra 8.C., Kasper Nielsen.

Han og klassekammeraterne skulle blandt andet teste trykstyrken på deres egenproducerede betonklodser. På forhånd havde klassen nemlig arbejdet med materialet, og nu skulle produktet stå sin styrke.

”Det var godt at se, hvor stærk den beton, som man har støbt selv, egentligt var. Men jeg synes også i det hele taget, at det er interessant at se, hvad man laver på sådan en fabrik. Det lærer man helt sikkert meget af,” siger Kasper Nielsen.

”Ja, det sætter helt sikkert et bedre billede på, hvad det vil sige at arbejde på en fabrik som her,” tilføjer klassekammeraten, Jasmin Momme.

Kampagnen ’Kloge Hænder’ er arrangeret af Jet-Net.dk – et netværk mellem virksomheder, grundskoler og gymnasier, der er dannet for at vække, stimulere og fastholde børn og unges forståelse for og interesse i naturvidenskab og teknologi.