Elvis-hus med internationalt lyskunst

Randers er en del af Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017. Det bliver markeret med en lysinstallation fra den internationalt anerkendte skotske kunstner, Nathan Coley. Ti forskellige steder rundt om i Region Midtjylland er installationen THE SAME FOR EVERYONE placeret for at danne et samlet værk. Et af stederne er ved Memphis Mansion i Randers

19. december 2016 - Oprettet af Kenneth Sørensen

De ti installationer i værket er monteret på stilladser og består af små funklende krystallys, som man kender fra forlystelsesparker. Titlen THE SAME FOR EVERYONE leder opmærksomheden hen på én de allermest skattede danske værdier, nemlig ’lighed for alle’. Værkernes placering er udvalgt på grund af deres særlige betydning og kontekst, og teksterne står som midlertidige udsagn, der sammen med stedet skaber et billede, der kalder på vores opmærksomhed.

Læs mere om kulturhovedstadsaktiviteterne i Randers på www.2017iranders.dk

THE SAME FOR EVERYONE har været undervejs i 16 måneder, hvor Nathan Coley har besøgt Region Midtjylland og har udvalgt de helt rigtige steder til sine ti lysende skilte på hver fem gange fem meter.

”Jeg ønskede at besøge steder, som på den ene eller anden måde identificerede sig som fællesskaber. Værkerne er bevidste om deres publikum, så jeg er ikke interesseret i at skabe kunst, som kræver en ti kilometer lang vandretur ud i vildnisset," fortæller Nathan Coley.

Kunstværket er støttet af Ny Carlsbergfondet og Aarhus 2017.

Nathans tivolilys er midlertidige udsagn, som bliver introduceret til et landskab eller et byområde for at skabe et nyt billede. Ved at gøre brug af funklende krystallys, som findes i tivolier eller forlystelsesparker bliver Nathans skilte forførende, sublime og gådefulde, mens de samtidig har et aspekt af noget dystert og forgængeligt. Tivolilysene leder tankerne hen på teater, cirkus og fejring og skaber dermed en spænding mellem en på én gang lidt overdrevet og prangende æstetik og de poetiske, dybsindige og stærke udsagn,” siger programdirektør for Aarhus 2017, Juliana Engberg.