MTB-cyklen gør vejen til arbejde hurtigere

09. september 2015 - Oprettet af Britt Møller

De fleste forbinder MTB-cykler med fritidsaktiviteter og stejle skovstier. At cyklen også er velegnet som transportmiddel til jobbet, er Lena Nyhuus et godt bevis på. Hun cykler dagligt 30 kilometer til arbejde på en MTB-cykel og er blevet vild med brede dæk og mange gear, der sparker pulsen i vejret

Da Lena Nyhuus i foråret skiftede arbejdsplads fra Randers til Langå, var hun tilfreds med jobskiftet, men betænkelig ved tanken om den længere transporttid.  Hun var vant til at cykle otte kilometer til arbejde fra sit hjem i Helsted, men havde svært ved at overskue de mange ekstra kilometer på cykel til Langå.

Hun forsøgte i en periode at komme af sted på sin tohjulede med 7 gear, men når det blæste eller regnede, fandt hun hurtigt bilnøglerene frem.

Hendes redning blev Randers Kommunes udlån af elcykler og MTB-cykler til borgere, der har mere end fem kilometer til arbejde.

”Det er blevet sjovt at cykle. De brede dæk gør, at jeg kan cykle på grusveje og skyde genveje gennem skove,” fortæller Lena Nyhuus, der både har fået en bedre kondition og har tabt adskillige kilo, efter at hun er sprunget på MTB-cyklen til arbejdet:

”Det er ligefrem blevet en gevinst, at jeg har så langt til arbejde. Jeg behøver ikke at gå i fitnesscenter for at holde mig i form. Den hurtige cykel gør, at jeg kommer af sted hver dag i alt slags vejr.”

Cykelvenlig arbejdsplads

Mange af Lena Nyhuus´ kollegaer på Aktivitetscentret Område Vest i Langå er også dedikerede cyklister. De er derfor glade for, at de både kan klæde om og tage bad på arbejdspladsen efter de mange kilometer på jernhesten.

”I starten var det hårdt. Både at skulle bruge tid på omklædning og vænne mig til at træde i pedalerne på en MTB-cykel. For det er fysisk mere hårdt at træde i pedalerne på en MTB-cykel,  end en almindelig cykel. Nu er jeg blevet bidt af det og regner med at investere i min egen cykel, når min låneperiode engang udløber,” siger Lena Nyhuus.

Fakta om cykelprojektet

I 2015 og 2016 ruller cykelprojektet ”Hverdagscykling i oplandsbyer” indover Assentoft, Langå og Spentrup. Formålet med projektet er at øge cykelpendlingen i de tre byer.

Der bliver anlagt flere parkeringspladser til cykler, så borgerne kan kombinere offentlig transport med cyklen. Desuden bliver der lagt diodelys i cykelstier fra de tre byer til Randers, ligesom Gudenåstien fra Langå til Randers bliver asfalteret. Derudover har borgerne mulighed for at låne elcykler og MTB-cykler for at øge cykelpendlingen på de længere distancer.

Der er 10 elcykler og 5 MTB cykler til udlån i hver af de tre byer. Borgerne kan booke cyklerne over nettet i en periode på 3 uger ad gangen.

Projektet skal også gøre skolevejene mere sikre i de tre byer. Alle skoler i byerne deltager i en cykelkampagne, og der bliver anlagt nye cykelstier ved skolerne i Langå og Assentoft og 2 minus 1 veje ved Blicherskolen i Spentrup.