Gule veste indviede ny cykelvej i Dronningborg

05. december 2014 - Oprettet af Britt Møller

Fredag den 5. december overraskede håndboldspiller i Randers HK og cykelambassadør for Randers Cykelby, Sofie Strangholt, morgenfriske cyklister i Dronningborg med gule cykelveste.

Det skete i forbindelse med indvielsen af en ny vejtype på Tjærbyvej, der skal gør det mere trygt at være cyklist i Dronningborg.

Den nye vejtype kaldes en ”2 minus 1”-vej. Den har stiplede kantbaner i begge sider og er etableret på Rismøllegade og Tjærbyvej.

Kantbanerne skal give mere plads til cyklisterne og sikre større afstand til bilerne på de to veje. Det var derfor nogle tilfredse cyklister, der tog imod gule cykelveste fredag morgen:  

Vi cykler på Tjærbyvej hver dag, og det er positivt,  at der er kommet mere plads til cyklisterne. Nu er jeg spændt på , om bilerne kan finde ud af at holde tilbage for hinanden, nu hvor  kørebanen er blevet smallere.” siger Marianne Kirches Lindegaard,  der fulgte sine tog sønner til skole.

Flere cykeltiltag i samarbejde med borgergruppe
Udover den nye vejtype med stiplede kantbaner er der malet blå cykelfelter i lyskrydset på Udbyhøjvej Tjærbyvej, og som fartdæmpere på Tjærbyvej er der blevet lavet smalle, langsgående helleanlæg.

Kommunen har udviklet de nye cykelforbedringer i et samarbejde med en borgergruppe i Dronningborg. Samarbejdet gik ud på at gøre cykelvejene mere sikre ikke mindst på Tjærbyvej:

”Da Tjærbyvej er meget smal, er det ikke muligt at lave cykelstier på begge sider af vejen. Derfor har vi valgt løsningen med 2 minus 1 veje, som andre kommuner i Danmarks har gode erfaringer med i forhold til at øge cyklisternes sikkerhed,” forklarer Henning Jensen, der er civilingeniør i Randers Kommune.

Nye trafikregler
Store vejplakater på Tjærbyvej og Rismøllegade oplyser bilisterne om, hvordan de skal køre på de nye 2 minus 1veje. Vejene bliver indsnævrede, så bilerne kun kan køre i et spor. Bilerne har ret til at overskride den stiplede linje, når de passerer en modkørende bil - medmindre der er cyklister i kantbanen:

”Det bliver spændende at se, hvordan bilister og cyklister tager imod de nye trafiktiltag i Dronningborg. Vi følger op med hastighedsmålinger for at følge effekten af de nye cykelforbedringer og ikke mindst effekten af de nye 2 minus 1 veje i Dronningborg,”  uddyber Henning Jensen.

En del af strækningen på Tjærbyvej har været færdig i en periode til stor glæde for de cyklister på strækningen: 

”Tjærbyvej er en befærdet vej med mange biler, og det giver tryghed, at der nu er god plads til os,” fortæller Kent Dommerby, som dagligt cykler ad Tjærbyvej.  

Fakta

2 minus 1 vej
En vej med stiplede kanter i begge sider kaldes en 2 minus 1 vej. Vejen indsnævres visuelt, så det ligner en smal vej med kun én vognbane. Bilisterne deles om vognbanen og placerer sig midt på vejen, når der ikke er modkørende trafik, mens den stiplede linje i siden må overskrides, når der er modkørende færdsel. Vejtypen giver mere plads til cyklisterne og sikrer en større afstand mellem cyklisterne og den øvrige trafik. Biler skal parkere ved kantstenen. 

Dronningborg var i 2012 pilotområde under Randers Cykelby. Her samarbejdede Cykelbyen med ansatte i skole, institutioner og virksomheder om kampagner og vejtekniske forbedringer for at få flere borgere til at tage cyklen frem for bilen.