Inspiration til en sund jul

Julen er fristelsernes tid, men det er faktisk muligt at komme igennem juledagene uden de store udslag på vægten. Og nej, det betyder ikke, at man skal holde sig fra juleknas og andre julefristelser, og det betyder heller ikke, at man skal løbe ti kilometer hver dag. For godt til at være sandt? Nej, men det kommer selvfølgelig heller ikke af sig selv. Her får du ti gode råd fra en sundhedskoordinator og en diætist fra Randers Sundhedscenter med inspiration til en sund jul.

10. december 2015 - Oprettet af Marie Have Qvist

Rigtig mange mennesker tager på i løbet af december, og de er ikke så mærkeligt, for mange af julens traditioner er bygget op omkring hygge ved bordet og et stort indtag af forskellige lækkerier. Sundhedscenterets eksperter har heldigvis masser af gode råd til, hvordan man undgår bukserne med de løse elastikker sidst på måneden, men de går ikke ind for total afholdenhed.

”Jeg vil med det samme slå fast, at jeg ikke vil komme med en guide til at tabe sig en masse kilo i løbet af juleferien – vi arbejder med et koncept, vi kalder realistiske forventninger,” smiler diætist på Randers Sundhedscenter, Karen Kim Winther.

”Det er ikke et problem, at man spiser lidt ekstra lækkert i løbet af juleferien, hvis man bare husker også at rejse sig fra sofaen og være aktive sammen,” tilføjer sundhedskoordinator Matias Gjerløv.

Sammen har to sundhedsfaglige medarbejdere sammensat en liste med ti gode råd til en sundere jul.

 1. Realistiske forventninger

Der bliver serveret så mange forskellige lækkerier i løbet af julen, og det er nok ikke realistisk at holde sig fra det hele uden at synes, det vil blive lidt træls. Og det behøver man heller ikke; man skal i stedet sørge for at sætte realistiske mål for sundheden i løbet af juleferien. Måske det er okay at tage en smule på – bare ikke fem kilo. De realistiske forventninger hjælper også på den konstante dårlige samvittighed, der plager mange mennesker i løbet af december måned – og den er ikke god for noget som helst.

2. Vælg dine julefavoritter

Det er selvfølgelig ikke muligt at gå ”all in” med lækkerier hele julen, uden at det i sidste ende kan ses på vægten. Derfor er det vigtigt, at du prioriterer mellem fristelserne. Er jeg egentlig så vild med æbleskiver, eller vil jeg hellere have et ekstra glas vin og et stykke chokolade til kaffen? Man kan også prioritere kvalitet frem for kvantitet – hellere lidt lækkert konfekt end en hel skål med småkager og pebernødder.

3. bevæg dig hver dag

Rådet om minimum 30 minutters bevægelse hver dag gælder selvfølgelig også i julen. Det er dog en god idé, at man bevæger sig lidt mere i juleferien, hvor man som regel også indtager lidt mere sødt og fedt, end man gør til daglig. Bevægelse kan være rigtig mange ting, og man behøver ikke trække i løbetøjet hver dag. Det er lige så godt at gå en lang tur sammen med venner og familie – så har man også rigtig god mulighed for at få snakket sammen. Sne er selvfølgelig en velsignelse, fordi det giver anledning til så meget forskelligt. Hvis vi få sne i år, så husk at glæde dig over, at du skal rydde indkørslen og fortovet – det tager snildt en halv time, og så er motionen for dagen i hus. 

4. Få pulsen op

Det er et velkendt råd, at man gerne skal have pulsen op hver dag, og måske har du endnu bedre mulighed for det i juleferien end i hverdagen. Når man alligevel er med børnene eller børnebørnene på legepladsen, kan man lege med i stedet for at hoppe lidt på stedet for ikke at blive kold. Det er så vigtigt at få pulsen op, fordi hjertemusklen skal have lov til at arbejde. Et godt kredsløb forebygger en lang række sygdomme, og så giver det desuden mere overskud og energi. Og man skal ikke fortvivle over, at man ikke er i løbeform – det giver lige så godt at tage turen i intervaller, hvor du skiftevis går og løber stærkt. Det sætter forbrændingen op. 

5. Julesalater og sunde alternativer

Julemenuen er ofte tung, og det er som regel ikke det sunde og grønne, der får særlig meget opmærksomhed på julebordet – måske fordi man har tendens til ikke at gøre så meget ud af det. Lav om på det og fremstil nogle lækre julesalater! Man kan gøre salaten spændende ved at tilføje ting, der giver sødme og struktur; for eksempel nødder, tørret frugt og granatæble. Man kan også gøre plads til de sunde alternativer på fadet med julegodter; det kunne være nødder, dadler og frugt dyppet i lidt mørk chokolade.

6. Er du sulten?

Det er meget let at komme til at overspise til julefrokosten, fordi der er så meget lækkert at vælge mellem. Man kan selvfølgelig prioritere det, man bedst kan lide, men der er også andre muligheder. For eksempel kan man tage en mindre tallerken – man spiser faktisk 30 procent mindre, hvis man bruger en frokosttallerken i forhold til en middagstallerken. Så kan man vælge at skære en rugbrødsskive i fire kvarte, så man kan smage mere af julebuffeten. Og sidst men ikke mindst kan man spise så langsomt som muligt – det tager 20 minutter for kroppen at registrere mæthed. 

7. Tilbud i lokalområdet

Hvis man holder jul i Randers er der masser af muligheder for at benytte byens faciliteter. Man kan gøre brug af skøjtebanen på Jens Otto Krags plads, tage en tur i svømmehallen eller besøge den nye Disc Golf bane ved Dronningborghallen. Man kan medbringe sin egen frisbee og downloade et scorekort på RgF’s hjemmeside. Hvis man holder jul et andet sted, så kan man ofte orientere sig om lokalområdets faciliteter på kommunens hjemmeside.

8. Lege og udfordringer

Det må meget gerne være sjovt at bevæge sig, og hvis man har et konkurrencegen og kan lide at lege, så er det ikke noget problem at finde på sjove aktiviteter. I kan udfordre hinanden i familien eller vennerne imellem – kan du stå i planken i mere end ét minut, og hvem kan tage flest armbøjninger?  Et eksempel på en god leg er pilelegen, hvor man deler sig op i to hold. Det første hold får et forspring på en halv time og går af sted, mens de tegner pile, der viser, hvilken vej de er gået. Pilene kan tegnes direkte i jorden eller formes af naturmaterialer som grene og sten. Et sted skriver de STOP på jorden og gemmer sig der omkring. Det andet hold finder frem til deres gemmested via pilene og skal derefter finde dem. Lav eventuelt en google-søgning på ”familielege” og find mange flere muligheder.

9. Brug naturen

Det er altid godt at komme ud i den friske luft, og i den kolde tid inviterer en tur i det fri helt sikker til en masse bevægelse. Der er masser af muligheder for spændende naturoplevelser i Randers Kommune, og man kan orientere sig på Randers Kommunes hjemmeside og finde ny inspiration. For at nævne et par eksempler kan man gå en tur ved Gudenåen omkring Randers Naturcenter, hvor man kan besøge fugletårnet og klappe gederne. Derudover er der mange gode motionsruter i naturen omkring Randers; f.eks. hjertestien i Fladbro og sundhedssporet i Nordre Fælled, hvor man også finder en lækker legeplads til børnene.

10. Grundlæg gode vaner

Der er ikke noget forkert tidspunkt at grundlægge gode vaner, og hvis du alligevel har sat dig for at tænke sundhed ind i din juleferie, så kan du måske slå de berømte to fluer med ét smæk. Tag trappen i stedet for elevatoren, stå af bussen et stop før, lad bilen stå engang imellem og find en motionsform, du kan lide. Det handler om at lægge bevægelse ind som et naturligt element i din hverdag, og alle de små gode vaner tæller.