Skolepiger giver børn og ældre en hjælpende hånd

20 piger fra Fårup Skoles 7-9. klasse deltager frem til jul i det nye valgfag ’Takecare’. Pigerne besøger hver fredag den lokale børnehave og ældrecenter, hvor de snuser til dagligdagen som pædagog og social- og sundhedsassistent. Her lærer de at tage vare på andre og yde en anderledes form for omsorg.

Pigerne skærer frugt og hygger om børnene i Fårup Børnehave. Børnene er meget engageret og følger spændt med.

19. november 2015 - Oprettet af Thomas Christensen

”Man kan mærke, at de ældre bliver glade af, at vi er der for at lytte til deres liv og interesser. Ligesom at vi fortæller dem om vores. Det er et rigtig hyggeligt og spændende projekt, som vi også selv får rigtig meget ud af.”

Sådan lød det fra Michelle Skov, elev i 9.C på Fårup Skole, da hun fredag den 13. november for anden gang var på besøg hos ældrecentret i Fårup. Her agerede hun besøgsven for de ældre. 20 piger fra Fårup Skole besøger hver fredag indtil jul ældrecentret og børnehaven i Fårup, hvor de hjælper til med det, de kan.

Besøgsvenner og legekammerater

”Halvdelen af eleverne er på ældrecentret, mens resten er i børnehaven. Efter to uger skifter vi, så alle prøver at være begge steder,” fortæller Pernille Sørensen, skolelærer og ansvarlig for valgfaget ’Takecare.’ Hun fortsætter:

”På ældrecentret har eleverne ageret besøgsvenner, der taler med de ældre om deres liv og elevens eget. De har for eksempel lånt iPads, som de viser ting til de ældre på. I børnehaven har de læst for børnene, leget med dem og skåret frugt.

Et nystartet projekt

’Takecare’ er et nystartet valgfag, der er delt op i to dele. Fra skolestart til efterårsferien har eleverne lært at tage vare på sig selv, imens de fra efterårsferien til juleferien har lært at tage vare på andre.

”I den første periode har vi haft fokus på, at eleverne skal passe på dem selv og deres krop. Vi har lavet øvelser, opvarmning og danset Zumba. Eleverne har fået udleveret koreografier, læst dem igennem og danset dem. Vi har lavet en masse forskellig sport og forsøgt os med sund mad i hjemkundskab,” fortæller Pernille Sørensen og afslutter:

”Efter efterårsferien har vi skiftet fokus fra dem selv til andre. I børnehaven prøver de at være hjælpere, der hygger om børnene. På ældrecentret agerer pigerne besøgsvenner og snuser til at være frivillig på et ældrecenter. Pigerne viser omsorg og har en dialog med de ældre, der kræver, man er udadvendt og spørgende.”